Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Dojechać

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Dorota Kazimierczak | 2015-06-01 12:53:21
podlaskie, białystok, transport

Podlaskie ma szansę stać się ważnym szlakiem komunikacyjnym o znaczeniu europejskim. Warunkiem wykorzystania tego potencjału jest rozbudowa sieci transportowej, w szczególności dróg o wysokiej przepustowości.

Obwodnica Augustowa, PAP/Artur Reszko

 

Najważniejsze drogi krajowe województwa podlaskiego to drogi krajowe: Nr 8 (Kudowa Zdrój – Wrocław – Warszawa – Białystok – Suwałki – Budzisko), Nr 16 (Olsztyn – Augustów – Ogrodniki), Nr 61 (Warszawa – Łomża – Augustów) oraz Nr 19 (Kuźnica – Białystok – Lublin – Rzeszów).

Przez województwo biegnie jeden z wariantów europejskiego korytarza transportowego, tzw. Via Baltica (fragmenty dróg krajowych nr 8 i 61).
Zgodnie z programami krajowymi w województwie podlaskim sieć będzie opierać się o drogi szybkiego ruchu:

  • S8 – Białystok – Warszawa – Wrocław
  • S19 – Kuźnica Białostocka (granica państwa) – Białystok – Lublin – Rzeszów – Barwinek (granica państwa)
  • S61 – Budzisko (granica państwa) – Suwałki – Łomża – Ostrów Mazowiecka

Przebudowa dróg krajowych do parametrów dróg ekspresowych i powstanie korytarzy transportowych S8 oraz S19 znajduje się na liście inwestycji priorytetowych do realizacji w Programie Rozwoju Dróg Krajowych na lata 2011-2015.

Pomimo realizowanych w ostatnim okresie licznych inwestycji drogowych (największy w kraju przyrost ilości dróg publicznych w latach 2003-2011, wzrost o 30 proc.), wciąż problemem pozostaje dotarcie w czasie krótszym niż 90 minut z Białegostoku do wielu obszarów województwa. To przede wszystkim najbardziej oddalone obszary powiatu suwalskiego, sejneńskiego, ale także południowej części powiatu siemiatyckiego.

Wewnątrz województwa istnieje duże zróżnicowanie gęstości i jakości lokalnej sieci drogowej (drogi gminne i powiatowe). Najdłuższym czasem dojazdu do ośrodka powiatowego charakteryzują się gminy: Suchowola i Nowy Dwór (północna część województwa), ale także gminy położone na wschodzie.
Województwo podlaskie zajmowało w 2011 r. ostatnie miejsce w kraju pod względem długości eksploatowanych linii kolejowych na jednostkę powierzchni (4 km na 100 km kw.).

W latach 2004-2011 nastąpił wzrost liczby użytkowanych kilometrów sieci kolejowej o 13 proc. Nie miało to jednak znaczącego wpływu na poprawę dramatycznej jakość istniejącej sieci i oferowanych połączeń. Z Białegostoku zelektryfikowane sieci biegną w trzech kierunkach: Warszawy, Kuźnicy Białostockiej (granica z Białorusią) oraz Ełku. Wśród nich jedynie linia do Warszawy jest dwutorowa. Czas dojazdu pociągiem z Białegostoku do stolic sąsiednich województw jest bardzo zróżnicowany. Dojazd do Warszawy zajmuje ponad 3 godziny (11 połączeń bezpośrednich w ciągu dnia powszedniego), do Olsztyna ponad 4 godziny (dwa połączenia), a do Lublina prawie 6 godzin (brak połączeń bezpośrednich).

Województwo podlaskie nie dysponuje portem lotniczym (jeden z czterech takich regionów w kraju). Lotnisko w Szymanach (województwo warmińsko-mazurskie) nie pełni wciąż funkcji publicznego portu. Jego rozbudowa trwa: pas startowy ma zostać wydłużony, zaplanowano też budowę nowego terminalu. Regionalny port lotniczy ma być otwarty w 2015 r. Lotnisko jest położone 10 km od Szczytna i 58 km od Olsztyna.

Istnieją jednak plany budowy regionalnego portu lotniczego na terenie województwa podlaskiego, którego uruchomienie planowane jest na 2018 r.
W regionie jest 11 przejść granicznych: na granicy z Litwą - Budzisko (drogowe), Ogrodniki (drogowe), Trakiszki (kolejowe); na granicy z Białorusią - Białowieża (drogowe - osobowe), Bobrowniki (drogowe), Czeremcha (kolejowe), Kuźnica Białostocka (drogowe i kolejowe), Połowce (drogowe), Płaska (Rudawka - rzeczne, osobowe), Siemianówka (kolejowe – ruch towarowy).